mandag den 28. juli 2014

Hybensuppe- the easy way

Jeg smagte hybensuppe første gang i 1997 da jeg var sommerferie hjemmehjælper. Jeg kom hos en gammel dame som syntes det var så nedtrykkende at spise alene. Hun ville gerne dele sin mad med hjemmehjælpen og dermed få selskab til måltidet. Det var en aftale med den ledende sygeplejerske, at hjemmehjælperen måtte takke ja til maden og holde damen med selskab. Det var formentlig aldrig gået i dag. Den dag jeg var på besøg var der hybensuppe med vanille kvarg. Det smagte formidabelt og jeg cyklede fluks ned til plejehjemmet for at få opskriften. I starten var det kun manden og jeg som nød suppen, men efterhånden har pigerne fået smag for den iskolde suppe. Den er - mod forventning- meget nem at lave.

Fjern stilk og blomst fra hyben; put de hele hyben i i en gryde med koldt vand og kog dem godt møre i ca. En time. Purer suppen til mos, lad mosen dryppe gennem en sigte. Fortynd med vand til en passende konsistens. tilsæt sukker, vanille, citronsaft og et en stjerneanis, eller et drys kanel. Kog op så sukkeret smelter. lad suppen køle af så den bliver is kold. server med vanillekvarg, som er 1/3 kvarg eller creme fraiche og 2/3 flødeskum. smag til med flormelis og vanillesukker.

1 kommentar:

  1. Den suppe lyder godt nok lækker. Tak for kommentaren på min blog, så opdagede jeg lige din :-)
    Hvor hyggeligt at du har pensionisthønsene gående, selv om de ikke er så flittige til at lægge æg, så er de hyggelige.

    SvarSlet